Henkilökuvia Tornionlaaksosta

Paikallistiedon lisäksi retkikunta tarvitsi fyysistä voimaa mittausvälineiden kuljettamiseen ja tähtäysmerkkien rakentamiseen.

Tavallisten talonpoikien ja sotilaiden henkilöllisyydet eivät ole tallentuneet matkakirjan sivuille, sen sijaan usean säätyläisen nimi on mainittu.

Anders Hellant, retkikunnan nuori tulkki

Anders Hellant (1717–1789) oli vasta 18-vuotias nuorimies, kun hän toimi Maupertuis’n retkikunnan tulkkina ja paikallisoppaana. Hän jäi myöhemmin historiaan Lapin taloustirehtöörinä, kruununvoutina, Ruotsin tiedeakatemian jäsenenä ja rohkeana yrittäjänä.

Kun Maupertuis saapui Tornioon, Hellant oli lääninkirjurina maaherra Gabriel Gyllengripin seurueessa tämän tarkastusmatkalla valtakunnan pohjoisille alueille.

Hellant käänsi Maupertuis’n tutkimusraportin ruotsiksi jo sen ilmestymisvuonna 1738.

Hellant syntyi Pellossa 30.11.1717, jonne hänen perheensä oli paennut isonvihan hyökkäyksiä.

Hänen äitinsä oli Brita Hermanintytär Kempe (–1739), jonka isoisä äidin puolelta oli Köngäsen ruukin perustaja Arendt Grape (1612–1687), tunnettu saksalaislähtöinen porvari ja lapinvouti.

Hellantin isä, Anders Henrikinpoika Hellant (–1746) oli porvari ja lapinvouti, hallinnosta ja verotuksesta vastaava kruunun viranhaltija.

Väitöskirja lohen karsinapyynnistä

Hellant opiskeli Tornion pedagogiossa. Hän oli vain 15-vuotias, kun hän pääsi opiskelemaan Uppsalan yliopistoon muun muassa Anders Celsiuksen oppilaaksi.

Pääaineenaan Hellant opiskeli taloustiedettä ja sen rinnalla lakitiedettä.

Hellant teki väitöskirjansa lohen karsinapyynnistä Norrlannin joissa, Et Akademisk Prof om et nyt Sät at Fiska i the Norländska elfwar (1738).

Karsinapyynti tarkoittaa joen valtaväylään rakennettua karsinapatoa, joka oli kalastusmenetelmänä tehokkaampi kuin käytössä olleet rantapadot. Tavoitteena oli kalastusta tehostamalla saada talonpojille enemmän aikaa keskittyä maatalouteen.

Havainnollistava kuva uudenlaisesta patorakenteesta on osa Hellantin väitöskirjaa. Teoksen voi ladata Uumajan yliopiston digitaalisesta kokoelmasta.

Innovatiivinen yrittäjä

Hellant oli esimerkillinen hyödyn aikakauden ihminen, nykytermein ilmaistuna innovatiivinen yrittäjä.

Hän perusti poronnahkojen muokkaamoita säämiskän valmistamiseksi, kankaiden värjäämöitä ja poronsarviliimatehtaan. Useat hänen liikeideansa tuottivat lopulta tappiota.

Liimatehdas menestyi hyvin, mutta koska menetelmä tuli julki, liimankeitto ei pysynyt yksistään Hellantin käsissä.

Lapin tuntija matkusti paljon

Hellant matkusti paljon pohjoisessa, Jäämerellä asti. Torniolaisten porvareiden tapaan hän kulki kauppamatkoilla Lapissa, myöhemmin varatuomarin ja taloustirehtöörin tehtävissä. Käräjä- ja liikematkoillaan Hellant keräsi tieteellistä aineistoa pohjoisesta. Vuosien saatossa hänestä kehittyi todellinen Lapin asiantuntija.

Vuonna 1751 Hellant osallistui tähtitieteilijän roolissa Norjan ja nykyisen Suomen väliseen rajankäyntiin. Hän myös tunsi raja-alueen lapinkylien nautinta-alueiden rajat.

Hellant nimettiin Lapin taloustirehtööriksi ratkaisemaan Lapista Pohjois-Norjaan suuntautunutta muuttotappiota. Yhdessä Länsipohjan läänin lääninsihteeri Lars Qvistin kanssa hän sai tehtäväkseen laatia Lapin alueen kehityssuunnitelman. Valtion rahanpuutteen vuoksi hanke jäi kesken.

Varatuomarina Hellant kulki paljon ympäri Lappia käräjämatkoilla. Hänellä oli aina mukanaan astemittauslaite, lämpömittari ja kompassi. Tuomarille ei maksettu rahapalkkaa, vaan hän keräsi palkkion käräjäväeltä luonnontuotteina.

Hellant pyrki voimallisesti kehittämään pohjoisen elinolosuhteita. Hän esimerkiksi halusi parantaa kansan asuinoloja. Valtaosa ihmisistä asui tuolloin ikkunattomissa savupirteissä.

Vuonna 1774 Hellant julkaisi artikkelin, jossa käsitteli rahvaan asuinolojen kehittämisen vaikutusta tautien leviämiseen. Teoksen voi ladata Uumajan yliopiston digitaalisesta kokoelmasta.

Tieteen harjoittaja

Tähtitiede jäi astemittausretkikunnan vierailun jälkeen osaksi Hellantin elämää. Hän rakensi kotiinsa Tornioon observatorion, jonka nimesi suureellisesti nimellä Observatorium Tornense.

Hellant teki yhteistyötä muun muassa Celsiuksen kanssa. Pierre Charles Le Monnier oli jättänyt Hellantille yhden astemittausretkikunnan kaukoputkista. Sen putki oli pituudeltaan seitsemän jalkaa eli reilusti yli kaksi metriä.

Hellant laati kaksi almanakkaa Tornion horisontin mukaan, vuosina 1744 ja 1748.

Hän teki myös muun muassa huomion maankohoamisilmiöstä sekä esitti teorian, jonka mukaan kuun vaiheet vaikuttivat Tornionjoen jäidenlähtöön.

Hellant kutsuttiin Ruotsin tiedeakatemian jäseneksi vuonna 1751 ja myös ranskalaisen La Muse de Paris -seuran jäseneksi.

Hellantin tähtitieteelliset ja meteorologiset havaintosarjat pysyivät katkeamattomina hänen avustajansa, taloudenhoitaja Brigitta Witten (Widte) (–1798) ansiosta. Hellantin ollessa työmatkoilla, Witte hoiti havaintojen tekemisen.

Witte oli naimattomana pysyneen Hellantin taloudenhoitaja 40 vuoden ajan. Sinä aikana hänestä kehittyi ammattitaitoinen meteorologi ja astronomi. Witte teki havaintoja ja huolsi putkia ja mittareita.

Maupertuis’n työn arvostaja

20 vuotta Maupertuis’n johtaman astemittauksen jälkeen Hellant esitti, että tarvittaisiin uusi retkikunta tarkistamaan ja jatkamaan työtä astemittauksen parissa.

Tarkistusmittaus toteutui vasta vuosisadan vaihteessa 1799 ja 1801–1803. Silloin Ruotsin kuninkaallisen tiedeakatemian sihteeri Jöns Svanbergin (1771–1851) johdolla toteutettiin uusi mittaus Tornionlaaksossa.

Torniolaislähtöinen Svanberg oli saanut innoituksensa Hellantilta, joka oli johdattanut nuoren Svanbergin tähtitieteen, matematiikan ja kielien pariin.

Hellant kuoli 72-vuotiaana Torniossa 23.11.1789. Hän jätti jälkeensä kirjaston, josta löytyi kirjoja ruotsin, suomen, englannin, saksan, ranskan, latinan ja kreikan kielillä. Lisäksi Hellant tiettävästi puhui saamea.

Hellantin yksityinen kirjasto oli laajuudeltaan vaikuttava ja teoksia oli kaikilta alan keskeisiltä luonnontieteilijöiltä – Newton, Wolff, Linné, Cassini, Euler, Fontenelle, Voltaire ja tietysti Maupertuis.

Pellossa on Hellantin mukaan nimetty katu ja muistokivi. Myös Torniossa Hellantille on pystytetty muistomerkki ja muistolaatta sekä nimetty katu hänen mukaansa.

Lähteet:

Hellant, Anders. “Akateeminen tutkimus uudesta kalastustavasta Pohjolan joissa.” Suom. Tuomo Itkonen. Tornionlaakson vuosikirja 1973. Tornionlaakson kotiseututoimikunta, Tornio, 1973 (alk. 1738).

Pekonen, Osmo. “Meteorologisia havaintoja”. Teoksessa Maan muoto ynnä muita kirjoituksia Lapista. Toim. Osmo Pekonen. Väyläkirjat, 2019.

Vahtola, Jouko. Hellant, Anders. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (viitattu 22.1.2024) Julkaisun pysyvä tunniste URN:NBN:fi-fe20051410; artikkelin pysyvä tunniste http://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-kbg-000017 (ISSN 1799-4349, verkkojulkaisu)

Vuorio, Lauri. “Anders Hellant”. Teoksessa Tornionlaakson vuosikirja 1978. Tornionlaakson kotiseututoimikunta, Tornio, 1978.

Weinz, Erik. “Personer och händelser kring gradmätningen i Tornedalen 1736–1737. Några anteckningar som förord.Teoksessa Toim. Erik Weinz. Tornedalica Nr 23. Kalix, 1977.

Tobé, Erik. Fransysk visit i Tornedalen 1736–1737. Om en gradmätniingsexpedition och dess nyckelpersoner. Tornedalica, Luleå, 1986.

Johan Wegelius, sivistynyt koulumestari

Tornion pedagogion koulumestari Johan Wegeliuksen (1693–1764) apu oli retkikunnalle ratkaiseva. Wegelius osasi latinaa, oli kiinnostunut astronomiasta ja teki meteorologisia havaintoja.

Wegelius tiesi kertoa, että Tornionjoki kulki lähempänä pohjois-eteläsuuntaa mitä aikakauden karttoihin oli merkitty. Tämän tiedon varassa Maupertuis alkoi suunnitella mittausten tekemistä jokivarren vaaroilla.

Kesällä 1736 Johan Wegelius oli mukana maaherra Gabriel Gyllengripin tarkastusmatkalla pohjoisessa.

Taustansa vuoksi Wegelius tunsi pohjoiset alueet hyvin. Venäläismiehityksen aikaan hän asui vanhempiensa kanssa pitkään Muonion ja Enontekiön seuduilla. Myöhemmin hän toimi Lapissa pappina.

Wegelius syntyi Tukholmassa, jossa hänen isänsä, Pudasjärven kirkkoherra Johan Wegelius vanhempi (noin 1660–1725) oli syytettynä kerettiläisyydestä eli harhaoppisuudesta.

Wegeliuksen äiti oli Kristina Lauraeus (1650–1720).

Wegeliuksen teologian opinnot Turun yliopistossa keskeytyivät, kun venäläiset miehittivät Suomen suuressa Pohjan sodassa 1713. Perhe pakeni ensin Tornioon, sitten pohjoisemmaksi Lappiin ja aina Norjaan saakka.

Myöhemmin Wegelius jatkoi opintojaan Uppsalassa, josta hän palasi takaisin Enontekiölle 1720 seurakunnan kappalaiseksi.

Hänen horjuva terveydentilansa ei soveltunut Enontekiön olosuhteisiin, jotka olivat kaupunkiympäristöä ankarammat.

Vuonna 1726 Wegelius muutti Tornioon ja aloitti koulumestarina Ruotsin valtakunnan pohjoisimmassa pedagogiossa.

Wegelius oli ilmeisen kunnianhimoinen opettaja, sillä hänen oppilaistaan moni jatkoi koulutiellä Uppsalan yliopistossa. Pedagogiot eivät olleet virallisesti yliopistoon valmistavia oppilaitoksia eli Wegelius uurasti lahjakkaimpien oppilaidensa kanssa vapaa-ajallaan. Yksi hänen menestyneistä oppilaistaan oli Anders Hellant.

Maltillinen pietisti

Wegelius asui Granvikin talossa kaupunginlahden länsipuolella eli nykyisen Haaparannan puolella. Hän toimi koulumestarin työn ohella Alatornion kirkon kappalaisena eli apupappina.

Elokuun lopulla retkikuntalaiset kohtasivat Wegeliuksen Korpikylässä Tapanin talossa, jossa tämä oli saarnamatkalla. Kyseessä saattoi olla pormestari Pippingin vanhempien talo. He olivat Wegeliuksen tavoin kiinnostuneita pietismistä, joka tuohon aikaan levisi Tornionlaaksossa.

Wegelius kirjoitti suomeksi varhaisherännäistä sanomaa välittävän kaksiosaisen postillan Se Pyhä Ewangeliumillinen Walkeus (ensimmäinen osa 1747 ja toinen osa 1749). Aikoinaan se löytyi lähes jokaisesta tornionlaaksolaisesta talosta.

Postillojen ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 1747. Teos löytyy digitoituna Kansalliskirjaston Doria-verkkopalvelusta.

Kollegaansa Alatornion kirkkoherra Abraham Foughtiin verrattuna Wegelius oli avoimempi ajan protestanttisille herätysliikkeille, pietismille ja herrnhutilaisuudelle. Wegeliuksen ajattelu edusti maltillista pietismiä.

Oletettavasti Wegelius oli varovainen kirjoittelussaan myös siksi, että hänen isäänsä oli syytetty harhaoppisuudesta.

Luonnonilmiöiden tarkkailija

Wegeliuksen ja retkikunnan läheisistä väleistä kertoo muun muassa se, että Anders Celsiuksesta tuli Wegeliuksen lapsen kummisetä.

Wegelius sai kymmenen lasta puolisonsa, torniolaisen porvarin tyttären, Margareta Törnerin kanssa. Lapsista vain yksi eli aikuiseksi saakka – yksi kuoli 15-vuotiaana ja muut kahdeksan imeväisinä.

Vuosilta 1737–1749 on olemassa lämpötilahavaintojen sarja Torniosta. Havainnot ovat anonyymeja, mutta oletettavasti niiden tekijä on Wegelius. Havaintoja on tehty kolme kertaa päivässä ja ne puuttuvat ainoastaan talvelta 1742–1743, jolloin pikkuvihan aikaina kasakat hyökkäsivät Tornioon.

Hengellisissä teksteissään 1740-luvulta Wegelius käytti paljon luonnosta ja taivaan ilmiöistä – niin astronomisista kuin meteorologista – kumpuavia metaforia.

Vuonna 1757 Wegelius siirtyi Torniosta kirkkoherraksi Ouluun, jossa jän toimi kuolemaansa saakka 1764.

Lähteet:

Outhier, Réginald. Matka Pohjan perille. Maupertuis-säätiö ja Väyläkirjat, 2011 (alk. 1744).

Pekonen, Osmo. La rencontre des religions autour du voyage de l’abbé Réginald Outhier en Suède en 1736–1737. Lapin yliopistokustannus, Rovaniemi, 2010.

Pekonen, Osmo. “Meteorologisia havaintoja”. Teoksessa Maan muoto ynnä muita kirjoituksia Lapista. Toim. Osmo Pekonen. Väyläkirjat, 2019.

Kansanaho, Erkki: Wegelius, Johan nuorempi. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (viitattu 22.1.2024) Julkaisun pysyvä tunniste URN:NBN:fi-fe20051410; artikkelin pysyvä tunniste http://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-kbg-000419 (ISSN 1799-4349, verkkojulkaisu)

Slunga, Nils. **“Kirkko ja koulu – papisto ja kirkollinen elämä”. Teoksessa Tornionlaakson historia II. 1600-luvulta vuoteen 1809. Toim. Olof Hederyd et al. Tornionlaakson kuntien historiakirjatoimikunta. Jyväskylä, 1993.

Wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Johan_Wegelius_nuorempi

Carl Magnus Du Rietz, ranskalaistaustainen aatelisherra

Länsipohjan rykmentin Tornion komppanian komentaja Carl Magnus Du Rietz (1681–1741) järjesti kuninkaan ja maaherran pyynnöstä Maupertuis’n retkikunnalle paikallisia sotilaita työvoimaksi.

Carl Magnus Du Rietz puolisoineen oli harvoja ranskankielentaitoisia torniolaisia. Perhe poikkesi muista kaupunkilaisista, sillä suku oli aatelinen.

Du Rietzin ranskalainen isoisä oli tullut Ruotsiin kuningatar Kristiinan henkilääkäriksi ja sen seurauksena saanut aatelisarvon.

Tukholmassa syntynyt Du Rietz ilmoittautui vain 13-vuotiaana vapaaehtoiseksi Länsipohjan rykmenttiin. Suuren Pohjan sodan ratkaisseessa Pultavan taistelussa hän jäi monen muun korkea-arvoisen ruotsalaisen tapaan vangiksi, ja hänet siirrettiin sotavankeuteen Kazaniin.

Siellä hän tapasi puolisonsa Ebba Katarina Horn af Rantzien, joka oli niin ikään vankeudessa perheensä kanssa.

Du Rietzin virkatalo Haapaniemi sijaitsi nykyisen Haaparannan keskustan kohdilla. Perhe kestitsi useampaan otteeseen retkikunnan jäseniä.

Du Rietz kuoli 1741 hattujen sodassa Lappeenrannan taistelussa.

Lähteet:

Weinz, Erik.Personer och händelser kring gradmätningen i Tornedalen 1736–1737. Några anteckningar som förord.” Teoksessa Toim. Erik Weinz. Tornedalica Nr 23. Kalix, 1977.

Petter Johan Pipping, Tornion pormestari

Retkikunnan jäsenet majoittuivat kaupunkiin saapuessaan ensimmäisenä Tornion kaupungin pormestari Petter Johan Pippingin (1694–1766) taloon Närään.

Ennen pormestarin uraansa Pipping toimi Lapin voutina eli hoiti Lapin alueen hallintoa ja verotusta. Tornion pormestarina hän toimi yli 30 vuotta aina vuodesta 1733 vuoteen 1764 asti.

Pipping oli opiskellut latinaa, mikä helpotti vieraiden kanssa keskustelua.

Petter Johan Pippingin Tukholmassa asuvan tyttären puoliso herra Hegerman oli auttanut retkikuntaa järjestämään matkatavaroille laivakuljetuksen Tukholmasta Tornioon.

Torniossa pormestari Pipping otti retkikunnan vastaan ja järjesti heille majoituksen. Pippingin talosta retkikunta sai käyttöönsä peräti neljä huonetta. Ne riittivät hyvin kesän ajan, mutta talveksi osa retkikunnasta muutti muiden kaupungin porvareiden luo.

Pippingin suku oli lähtöisin Saksasta, Saksin Langenfeldin kaupungista. Petter Johanin isoisä Josef Pipping ja hänen puolisonsa Katarina Pape muuttivat Turkuun 1630-luvulla. Perheen vanhin poika Johan siirtyi kauppiaaksi Tornioon, jossa hän toimi myös raatimiehenä. Petter Johan jatkoi isänsä kauppiaan uraa.

Pipping lyöttäytyi retkikunnan matkaan, kun se ensimmäisen kerran lähti Torniosta kohti pohjoista heinäkuussa 1736. Outhier kirjoittaa matkakirjassaan, miten Pipping oli jäänyt kohteliaisuuttaan Maupertuis’n ja Camus’n seuraksi veneeseen, kun he laskivat hurjan Vuennonkosken. Tapahtuma oli Outhier’n mukaan säikäyttänyt Pippingin ja tämä oli jonkin tekosyyn varjolla palannut takaisin Tornioon.

Lähteet:

Autio, Veli-Matti: Pipping. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (viitattu 22.1.2024) Julkaisun pysyvä tunniste URN:NBN:fi-fe20051410; artikkelin pysyvä tunniste http://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-kbg-006714 (ISSN 1799-4349, verkkojulkaisu)

Geni.fi https://www.geni.com/people/Peter-Johansson-Pipping/6000000016736644592

Outhier, Réginald. Matka Pohjan perille. Maupertuis-säätiö ja Väyläkirjat, 2011 (alk. 1744).

Erik Brunnius vanhempi ja nuorempi, sivistynyt pappisperhe

Ylitornion pappila oli yksi retkikunnan kiintopisteistä. Keskustelu ranskalaisten kanssa sujui oppineeseen tapaan latinaksi. Brunniuksen talous osallistui merkittävästi retkikunnan huoltoon ja kestitykseen.

Ylitornion kirkkoherra Erik Brunnius vanhempi (1660–1741) oli jo liki 80-vuotias, kun retkikunta oleskeli Tornionlaaksossa. Hän oli lähes sokeutunut, ja käytännössä virkaa hoiti jo hänen poikansa Erik Brunnius nuorempi (1706–1783).

Maupertuis’n retkikunnan oleskellessa Ylitornion pappilassa Erik Brunnius nuorempi (1706–1783) oli toiminut viitisen vuotta sokeutuneen isänsä apulaisena Ylitornion kirkkoherrana. Virallisesti hän siirtyi tehtävään vuonna 1741.

Myöhemmin nuorempi Brunnius siirtyi Alatorniolle kirkkoherraksi vuonna 1760. Hän toimi myös pitkiä aikoja lääninrovastina.

Väitöskirja Tornion historiasta

Brunnius nuorempi oli poikkeuksellisen oppinut kirkkoherra. Hän opiskeli ensin Härnösandin gymnasiumissa ja jo 16-vuotiaana Uppsalan yliopistossa.

Pappisvihkimyksen ja maisterin arvon Brunnius sai 25-vuotiaana. Hänen väitöskirjansa De urbe Torna (1731) käsitteli Tornion kaupungin ja pitäjän historiaa. Väitöskirja on käännetty suomeksi 1965 ja ruotsiksi 1967.

Brunnius väitteli Uppsalan yliopistossa vuonna 1731.

Vuosien 1751 ja 1760 valtiopäivillä Brunnius edusti Härnosandin hiippakuntaa. Tuolloin Härnosandin hiippakunta ulottui Norrbotteniin ja Lappiin asti.

Vieraanvarainen pappila

Outhier mainitsee pappilan sijainneen keskeisellä paikalla kolmiomittausketjun keskivaiheilla. Pappilassa oli jatkuvasti varattuna useampi huone retkikuntalaisten käyttöön.

Outhier myös kiittelee matkakirjassaan Brunniuksen taloutta vieraanvaraisuudesta:

“Saimme siellä yllin kyllin kaikkea mitä tarvitsimme, ja kaikki olivat innokkaita tarjoamaan meille apuaan. Iäkäs sokea isä, yhtä iäkäs äiti, poika ja miniä perheineen ja lukuisine palvelijoineen olivat kuin muinaisten patriarkkain perheen uskollinen kuva.”

Brunnius nuoremman puoliso oli Eva Wrede (1707–1772). Perhe sai viisi lasta, joista poika Erik (1742–1812) jatkoi isänsä jalanjäljissä Pietarsaaren pitäjän kirkkoherrana ja rovastina.

Vanhan kirkkoherran puoliso Barbara Björn (1677–1738), oli retkikunnan oleskellessa Ylitornion pappilassa 60-vuotias. Outhier kuvailee Barbaraa miehensä tavoin iäkkääksi, mitä hän tuohon aikaan toki olikin. He asuivat samassa taloudessa poikansa perheen kanssa.

Luonnontieteen harrastaja

Erik Brunnius nuorempi vaikutti muun muassa retkikunnan päätöksentekoon perusviivan mittauksen suhteen.

Tornion porvarit olivat suositelleet retkikuntaa jättämään jäällä tehtävät mittaukset myöhemmälle kevääseen, jolloin valoa olisi enemmän ja lämpötila miellyttävämpi. Brunnius kehotti Maupertuis’ta kumppaneineen toimimaan toisin. Hän varoitti, että Tornionjoella kevääntulo voi yllättää, jolloin perusviivan mittaus voi jäädä kokonaan tekemättä.

Maupertuis’n retkikunnan vierailun voi arvella vaikuttaneen merkittävästi Brunniuksen luonnontieteelliseen harrastuneisuuteen.

Hän oli kiinnostunut retkikunnan työskentelystä, mistä todistaa se, että hän vieraili ranskalaisten luona näiden tehdessä tähtitieteellisiä mittauksia Pellossa.

Myöhemmin Brunnius itse jatkoi luonnontieteellisten havaintojen tekemistä yhdessä Anders Hellantin kanssa.

Voimallinen sananjulistaja

Nuorempaa Brunniusta on kuvailtu voimalliseksi ja tunteisiin vetoavaksi sananjulistajaksi. Outhier kirjoittaa matkakirjassaan, miten retkikuntalaisia osallistui eräänä elokuisena sunnuntain jumalanpalvelukseen Matarengin kirkossa. He hämmästyivät, miten saarnan aikana “kuulijat kirkkoherra Brunniuksen julistuksen satuttamina joka puolella puhkesivat nyyhkytyksiin.”

Brunnius harrasti myös tilapäärunoutta. Sillä tarkoitetaan tiettyä tarkoitusta tai julkista tilaisuutta varten kirjoitettuja runoja, esimerkiksi onnittelurunoja syntymäpäivän tai avioliiton johdosta tai valitusrunoja kuolemantapauksen vuoksi.

Lähteet:

uthier, Réginald. Matka Pohjan perille. Maupertuis-säätiö ja Väyläkirjat, 2011 (alk. 1744).

Vahtola, Jouko: Brunnius, Ericus. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (viitattu 22.1.2024) Julkaisun pysyvä tunniste URN:NBN:fi-fe20051410; artikkelin pysyvä tunniste http://urn.fi/urn:nbn:fi:sks-kbg-002634 (ISSN 1799-4349, verkkojulkaisu)

Tieteen termipankki. https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:tilapäärunous

Christine ja Elisabeth Planström, torniolaisen porvarin nuoret tyttäret

Sisarukset Christine Planström (noin 1716–1790) ja Elisabeth Planström (1718–1784) kuuluivat torniolaisen sivistyneistön seurapiiriin, jonka kanssa ranskalaiset seurustelivat. Joidenkin vieraiden kanssa seurustelu kehittyi romanttiseksi.

Sisarukset seurasivat miehiä Pariisiin. Ranskassa asiat eivät sujuneet suunnitelmien mukaan, ja sisarukset kohtasivat monta vastoinkäymistä. Molemmat elivät loppuelämänsä Ranskassa: Christine luostarissa, Elisabeth raakalaismaisen aatelismiehen puolisona, vankilassa ja luostarissa.

Outhier’n ja Maupertuis’n teoksissa ei ole yhtään mainintaa Planströmin sisaruksista.

Maupertuis’n kirjeenvaihdosta kuitenkin selviää, että hän kirjoitti matkan aikana Christine-nimiselle henkilölle omistettuja lemmenrunoja.

Outhier mainitsi matkakirjassaan ainoastaan sen, että retkikunnasta Camus ja Herbelot majoittuivat talven yli Planströmin talossa.

Retkikunnan viettäessä talven Torniossa Elisabeth oli täyttänyt 18 vuotta ja Christine oli parikymppinen nuori nainen.

Tammikuussa 1738 Maupertuis kirjoitti Celsiukselle, miten hän oli jättänyt Tukholmaan kaksi neitiraukkaa, jotka eivät halunneet palata Tornioon. Maupertuis kertoi, miten hän olisi halunnut auttaa neitejä jollain tavalla.

Ei ole varmaa tietoa, matkasivatko sisarukset retkikunnan mukana Tukholmaan vai matkustivatko he sinne omin neuvoin. Joka tapauksessa he kohtasivat siellä. Retkikunta matkusti Pariisiin elokuussa 1737, Planströmin sisarukset vuoden myöhemmin.

Sisarusten lapsuudenperhe

Christine ja Elisabeth Planströmin isä oli raatimies Jacob Isaksson Planström (–1742), entinen ratsuväen kapteeni. Sisarusten äiti oli Kristina Andersdotter (1682–1761), omaa sukuaan Planting. Hän oli luultavasti vanhaa ruotsalaista Plantingin sukua, jonka yksi haara, Planting Berglo, oli aateloitu 1682.

Christinellä ja Elisabethilla oli ainakin kaksi muuta siskoa. Gertrude oli mennyt naimisiin tanskalaisen villatehtailija Paul Christopher Braadin kanssa ja muuttanut Etelä-Ruotsiin Norrköpingiin.

Siskoksista Catherine jäi Tornioon, jossa hän meni naimisiin kauppias Henrik Pippingin kanssa. 1740-luvun lopulla Tornioon jääneille Catherinelle ja Kristina-äidille kävi huonosti, kun he molemmat jäivät leskiksi. Miestensä kuolemien jälkeen äiti ja tytär köyhtyivät. Catherine kuoli ennen äitiään vuonna 1748.

Seurapiiriskandaali

Pariisiin saapuneet Christine ja Elisabeth Planström saivat aikaan seurapiiriskandaalin ja he joutuivat koko Pariisin seurapiirien juoruilun kohteeksi.

Heistä puhuttiin eksotisoiden nimityksellä les deux Lapones – kaksi lappalaista – vaikka heillä ei ollut saamelaisia sukujuuria.

Esimerkiksi Voltaire kirjoitti retkikunnasta kertovassa runossaan:

Ramenez des climats soumis aux 3 couronnes
Vos perches, vos secteurs, et surtout deux Lapones.”

“Palaatte sauvoin, sektorein te kolmen kruunun maista,
muassa kummaks’ kaikkien kaks’ lappalaista naista.”

Suom. Tapio Markkanen

Retkikuntalaisista Clairaut otti aluksi sisarukset asumaan taloonsa. Kuuleman mukaan talo vilisi vieraita, kun kaikki halusivat nähdä nuoret lappalaisnaiset.

Varattomille sisaruksille kerättiin avustusta elämiseen. Markiisitar Émilie du Châtelet lahjoitti heille 50 livreä, itse Voltaire 100 livreä.

Sisarukset majoitettiin luostariin, jossa he oppisivat kielen lisäksi katolisen uskonnon.

He kääntyivät katolilaisiksi, jonka jälkeen valtio oli valmis avustamaan heitä taloudellisesti.

Myöhemmin Voltaire käytti sisarusten tarinaa hyväkseen pilkatessaan kilpakumppaniaan Maupertuis’ta. Voltaire kirjoitti Micromégas-teoksessaan (1752), miten avaruusoliot Siriuksesta ja Saturnuksesta laskeutuvat Perämerelle ja näkevät ranskalaiset tiedemiehet eroottisissa puuhissa lappalaistyttöjen kanssa.

Kenen vuoksi Pariisiin?

Siitä, kenen perässä Planströmin sisarukset matkasivat Pariisiin, on useita eri käsityksiä. Françoise de Graffinyn kirjeenvaihdossa mainitaan Clairaut’n sihteeri. Maupertuis puhuu piirtäjä Herbelot’sta, joka saattaa hyvinkin olla samainen sihteeri.

Maupertuis taas oli kirjoittanut matkallaan Christine-nimiselle naiselle suunnattuja lemmenrunoja, joita hän oli itse jakanut ystävilleen Pariisissa.

Rakkautta pakoon juostaan suotta
aina napapiirille saakka;
Jumalani, kuka olisi uskonut,
että tältä seudulta voi löytää Kytheran.

Näillä sumuisilla vyöhykkeillä
Christine hurmaa meidät:
Ja kaikki paikat, missä ovat hänen silmänsä
ovat kuumaa vyöhykettä.

Tässä oleskelupaikassa ei päiväntähti suo valoaan:
Teidän sulonne ovat tästälähin se tähti,
joka meitä valaisee.

Aurinko paistaa yöttöminä päivinä,
Pian se määrää kohtalomme:
Ja nämä pitkät päivät ovat oleva
liian lyhyitä Christinen lähellä.

Suom. Pirjo Neuvonen

Kirjeissä ystävilleen Maupertuis syyttää tapahtumista vuoroin Herbelot’ta, vuoroin Le Monnier’ta, vuoroin Camus’ta. Todennäköisintä kuitenkin on, että Christine oli matkustanut Pariisiin itse Maupertuis’n vuoksi.

Elisabethin kohdalta arvailut ovat hänen sisarensa tapausta hatarampia.

Christinen elämä luostarissa

Maupertuis’n ystävän de Graffinyn mukaan Christine ja Elisabeth yritettiin lähettää takaisin kotiin viitisen vuotta Ranskaan saapumisen jälkeen, vuonna 1742 tai 1743.

Heidät oli viety jo Rouenin satamaan, jossa he nousisivat laivaan. Satamassa Christine sai Graffinyn kertoman mukaan niin voimakkaan raivokohtauksen, että matka keskeytyi.

Sitä vastoin hänet siirrettiin Normandiaan Notre-Dame du Trésorin luostariin, jonka uskoteltiin olevan Maupertuis’n maaseutuasunto. Graffinyn kertoman mukaan tapahtumat olivat järkyttäneet Christinen mieltä niin, että hän kärsi vakavista mielenterveyden ongelmista.

Todennäköisimmin Christine ei tehnyt nunnalupausta, mutta hän eli yhteisön täysivaltaisena jäsenenä.

Christine kuoli noin 74-vuotiaana vuonna 1790.

Elisabethin onneton avioliitto

Elisabethille elämä luostarissa ei sopinut. D’Aiguillonin herttuattaren mukaan Lisalla ei ollut juurikaan taipumusta uskonnolliseen elämään.

D’Aiguillonin herttuatar Anne-Charlotte de Crussol-Florensac (1700–1772) oli Maupertuis’n ystävä ja oli ottanut sisarukset hoiviinsa.

Kotiinpaluuyrityksen jälkeen Elisabeth tapasi Potier de Pelletot’n, kyseenalaisella maineella varustetun aatelismiehen.

Elisabeth nai miehen, vaikka d’Aiguillonin herttuatar varoitteli häntä tästä. Häitä vietettiin vuoden 1745 joulukuussa.

D’Aiguillonin herttuatar selostaa juhlallisuuksia kirjeessään Maupertuis’lle: Retkikunnan jäseniä toimi todistajina. Kolmisenkymmentä vierasta söi ja tanssi herttuattaren järjestämissä juhlissa keskiyöhön asti. Kirjeessään herttuatar ei ennusta avioliitolle onnea vaan tuomitsee miehen hulluksi, kurjaksi valehtelijaksi ja kerskailijaksi.

Herttuatar oli valitettavasti oikeassa. Avioliitto oli ankea ja jopa sadistinen.

Mies syytti Elisabethia aviorikoksesta, jonka seurauksena Elisabeth istui kaksi vuotta tutkintavankeudessa Châtelet’n vankilassa 1761–1763. Lopulta Elisabeth voitti tapauksen oikeudessa Ruotsin lähetystön avulla.

Loppuelämänsä Elisabeth Planström eli Saint-Magloiren luostarissa. Hän kuoli 66-vuotiaana Pariisissa vuonna 1784.

Lähteet:

Maupertuis, Pierre Louis Moreau de. "Maupertuis'n päiväkirjasta. Luonnontieteellisiä ja siveellisiä kertomuksia 1738". Suom. Pirjo Neuvonen. Teoksessa Tornionlaakson vuosikirja 1984.

Pekonen, Osmo. La rencontre des religions autour du voyage de l’abbé Réginald Outhier en Suède en 1736–1737. Lapin yliopistokustannus, Rovaniemi, 2010.

Pekonen, Osmo. “Planströmin tyttäret”. Teoksessa Maan muoto ynnä muita kirjoituksia Lapista. Toim. Osmo Pekonen. Väyläkirjat, 2019.

Terrall, Mary. Maupertuis. Maapallon muodon mittaaja. Suom. Osmo Pekonen. Väyläkirjat, Tornio, 2015 (alk. 2002).

Abraham Fought, Alatornion kirkkoherra

Alatornion kirkkoherra Abraham Fought (1684–1760) oli sivistynyt, latinaa osaava mies, jonka vuoksi hän pystyi keskustelemaan ranskalaisten kanssa sujuvasti. Muutamaa vuotta aikaisemmin Torniossa vieraillut Carl von Linné kuvailee kirjeenvaihdossaan Foughtia ystävälliseksi mieheksi.

Fought asui Alatorniolla Parasniemen pappilassa, Alatornion kirkon vieressä. Hän oli entinen Tornion pedagogion opettaja, jossa tehtävässä hän oli viihtynyt seitsemisen vuotta. Fought oli kotoisin Härnosandista.

Alatornion kirkossa jumalanpalvelukset pidettiin suomeksi ja ruotsiksi, Suensaarella vain ruotsiksi. Ruotsinkielinen Fought oli opetellut suomen kielen, joten suomeksi saarnaaminen ei ollut hänelle ongelma. Aikoinaan työskennellessään pedagogiossa, Fought oli jopa julkaissut suomi–ruotsi-sanakirjan.

Foughtilla oli apunaan kolme kappalaista, joista yksi oli koulumestari Wegelius. Outhier kertoo, miten he asuivat kaikki joen länsirannalla eli nykyisen Haaparannan alueella. Sieltä he kulkivat kaupunkiin veneellä tai jäätä pitkin, koska matka maitse Närän kautta olisi ollut turhan pitkä.

Fought vastusti päättäväisesti herrnhutilaista ja pietististä herätysliikettä, joita hän piti liian fanaattisina. Häntä kutsuttiinkin lisänimellä “tohtori Luther” ja häntä myös vastavuoroisesti arvosteltiin liiallisesta maallisuudesta.

Lähteet:

Outhier, Réginald. Matka Pohjan perille. Maupertuis-säätiö ja Väyläkirjat, 2011 (alk. 1744).

Pekonen, Osmo. La rencontre des religions autour du voyage de l’abbé Réginald Outhier en Suède en 1736–1737. Lapin yliopistokustannus, Rovaniemi, 2010.

Gabriel Gyllengrip, elinkeinoelämän kehittäjä

Länsipohjan eli Västerbottenin läänin maaherra Gabriel Gyllengrip (1687–1753) järjesti kuninkaan määräyksen mukaisesti Länsipohjan rykmentin sotilaita ranskalaisen retkikunnan avuksi.

Kesällä 1736 Gyllengrip teki tarkastusmatkan lääninsä pohjoisosiin ja tapasi samalla Maupertuis’n seurueineen.

Ruotsin valtio oli kiinnostunut Kiirunan ja Luossavaaran malmivaroista sekä valtakuntansa pohjoisosan kehittämisestä ja asuttamisesta.

Gabriel Gyllengrip oli aloittanut Länsipohjan läänin maaherrana 1733. Sitä ennen hän oli toiminut kymmenen vuotta johtavana virkamiehenä kauppakollegiossa.

Kauppakollegio oli vuorikollegion ohella valtakunnan tärkeimpiä virastoja elinkeinoelämän kehittämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli saada valtakunnan luonnonvarat tehokkaaseen käyttöön.

Maaherrana Gyllengrip jatkoi samaa työtä: Länsipohjan läänin piilevät luonnonvarat piti saada käyttöön. Hänellä oli runsaasti ehdotuksia lääninsä elinkeinoelämän kehittämiseksi.

Vuonna 1734 Gyllengrip esitti 116-sivuisen raportin, jossa hän kertoi elinkeino elinkeinolta, mitä valtion pitäisi tehdä läänin hyväksi.

Tarkastusmatkalla pohjoisessa

Samana vuonna kun Maupertuis’n retkikunta saapui Tornionlaaksoon, Gyllengrip sai toimeksiannon järjestää tutkimusmatkan valtakunnan pohjoisosiin.

Yli 40 hengen seurue matkasi ensin maata pitkin Tornioon, josta se sitten jatkoi matkaansa Tornionjokea pitkin ylöspäin.

Gyllengripin seurueen mukana Maupertuis matkasi ensimmäistä kertaa Aavasaksalle asti. Hän oli saapunut Tornioon muita retkikuntansa jäseniä aikaisemmin ja hänellä oli hyvin aikaa tutustua alueeseen maaherran matkassa.

Aavasaksalta Maupertuis palasi takaisin Tornioon ottamaan vastaan oman seurueensa, ja Gyllengrip jatkoi läänivierailuaan pohjoiseen.

Gyllengrip matkasi Köngäsen ruukille Pajalaan ja siitä Jukkasjärven kirkolle. Siellä Gyllengrip tavoitti saamelaisen Amund Amundsson Mangilin, joka opasti seurueen Kiiruna- ja Luossavaaralle, joiden malmivaroista oli pitkään huhuttu. He löysivätkin selvästi näkyvän malmisuonen, joka oli 4 200 kyynärää pitkä (noin 250 kilometriä), 300–400 kyynärää leveä (noin 18–24 km) ja “tavattoman korkea”.

Kului vielä yli 150 vuotta ennen kuin Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag, LKAB, perustettiin vuonna 1890. Vuodesta 1976 lähtien LKAB on ollut kokonaan Ruotsin valtion omistama kaivosyhtiö.

Paluumatkalla pohjoisesta Gyllengrip vieraili Ylitornion kirkkoherra Brunniuksen luona. Myös ranskalaiset kutsuttiin pappilaan.

Maupertuis kutsui kirkkoherran ja maaherran vastavierailulle Aavasaksalle, jossa retkikunta silloin piti leiriään. Maaherran kunniaksi Maupertuis rakennutti sotamiehillään vaaralle ruokasalin puista ja lehvistä. Outhier kertoo matkakirjassaan, miten retkikunta pani kaiken jäljellä olevan viinin tarjolle juhlapöytään.

Joidenkin päivien päästä Outhier näki Gyllengripin liikkuvan seurueineen Miekojärvellä rautamalmia etsien.

Pohjoisen elinkeinoelämän kehittäjä

Kaivostoimintaa kehittäessään Gyllengrip kohtasi saman ongelman kuin kollegat ennen häntä: pohjoisessa ei ollut tarpeeksi työvoimaa vuorityöhön.

Gyllengripin uudistamisajatuksista osa oli realistisia, osa ei. Jälkimmäisiin kuului muun muassa karun Lapin muuttaminen kukoistavaksi viljelysmaaksi.

Gyllengrip oli filosofi ja visionääri mitä tuli taloudenpitoon. Hän oli aikansa pätevimpiä talousosaajia.

Tornionlaakson asutuskehitykselle oli erittäin merkittävää vuoden 1741 asetus uudistilojen viljelykseen ottamisesta, joka säädettiin “tarmokkaan maaherra Gyllengripin myötävaikutuksella”.

Asetus takasi uudistilalliselle kymmenen vuoden verovapauden henkilökohtaisista veroista ja 50 vuoden vapauden talokohtaisista veroista.

Uudistilallinen sai myös vapautuksen ruodusta eli tilan ei tarvinnut ylläpitää vakinaista sotamiestä. Käytännössä verovapaus koski uudistilan ensimmäisen sukupolven koko elinikää.

Gyllengrip toimi Länsipohjan maaherrana kuolemaansa saakka vuoteen 1753.

Lähteet:

Lundholm, Kjell. “Matkailijoita Tornionlaaksossa”. Teoksessa Tornionlaakson historia II. 1600-luvulta vuoteen 1809. Toim. Olof Hederyd et al. Tornionlaakson kuntien historiakirjatoimikunta. Jyväskylä, 1993.

Olofsson, SvenvIngemar. “Övre Norrlands historia under frihetstiden”. Teoksessa Övre Norrland historia. Del III, Tiden 1638–1772. Toim. Gunnar Westin. Norrbottens och Västerbottens läns landsting, Umeå, 1974.

Teerijoki, Ilkka. “Tornionlaakson asutuskehitys 1600–1809”. Teoksessa Tornionlaakson historia II. 1600-luvulta vuoteen 1809. Toim. Olof Hederyd et al. Tornionlaakson kuntien historiakirjatoimikunta. Jyväskylä, 1993.

Weinz, Erik. “Personer och händelser kring gradmätningen i Tornedalen 1736–1737. Några anteckningar som förord.” Teoksessa Toim. Erik Weinz. Tornedalica Nr 23. Kalix, 1977.

Westerlund Uno. En svensk historia från periferin. Carlsson Bokförlag, Stocholm, 2009.


Historia