|

Poiminta: Kymmenen vuotta sitten opiskelijat tekivät Maupertuis-elokuvia

Maupertuis-säätiö toteutti yhteistyökumppaneineen ison kehityshankkeen vuosina 2013–2015. EAKR-rahoitteisessa hankkeessa kehitettiin Maupertuis-teemaisia kulttuurimatkailupalveluja.

Lapin AMK:n opiskelijat toteuttivat projektissa kolme kiinnostavaa lyhytelokuvaa, jotka kertovat eri näkökulmista Maupertuis’n ja astemittausretkikunnan tarinaa.

Sitruuna vai mandariini

Maupertuis-tuntija Osmo Pekonen (1960–2022) esittää astemittausretkikunnan johtajaa, Pierre Louis Moreau de Maupertuis’ta. Maupertuis selittää ranskaksi torniolaiselle yleisölle, miksi retkikunta oli tullut tekemään astemittausta napapiirille. Tornion kirkkoon kokoontunut yleisö ottaa kohahtaen vastaan uuden tiedon siitä, että maapallo on mandariinin tavoin navoiltaan litistynyt.


Lapin yö – La Nuit en Laponie

Mietteliäs Maupertuis istuu talviyönä kynttilän valossa kirjoittamassa. Yhtäkkiä hän kuulee ikkunan takaa kiehtovaa ääntä. Yöasuinen Maupertuis lähtee talviseen metsään. Siellä hän kohtaa jotain taianomaista.


Niemivaaran keijut

Nuori nainen tarpoo lumisella Niemivaaralla. Yllättäen hän kuulee outoja ääniä ja löytää lumihangelta kauniin vaaleanpunaisen tornionlaaksonruusun. Nainen vie ruusun kukkakauppaan, jonka omistaja kertoo hänelle tarinan Niemivaaran keijuista.


Taustaa

Maupertuis’n jalanjäljillä -projektin tavoitteena oli edistää Maupertuis-teemaa kulttuurimatkailupalvelujen kehittämisessä ja tarjonnassa.

Hanke rahoitettiin Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) ja mukana olivat Tornion, Ylitornion ja Pellon kunnat.

Hanke toteutettiin 1.5.2013–31.3.2015.

Hankkeen aikana tuotettua aineistoa

Maupertuisin jalanjäljillä -kooste

Maupertuis Themed Cultural Tourism Action Plan 2014–2020

Maupertuis’n jalanjäljillä – Kulttuurimatkailun kehittämissuunnitelma kohderyhmänä Modernit Humanistit

Bienvenue dans la Tornédalie de Maupertuis -esite ranskaksi

Maupertuis-teeman jatkokehityssuunnitelma 2015–2020

Maupertuisin jalanjäljillä -loppuraportti

Hankkeen aikana ideoitiin uusia kulttuurimatkailutuotteita yhdessä Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin kanssa. Kansainväliset opiskelijat rakensivat ohjelmapalveluita tuotesuunnitelmineen uusille ideoille:

”Meet with the Locals”

”Maupertuis Winter”

”Gone too Wild”

”Catching Maupertuis”

”Create Your Maupertuis”

Samankaltaiset artikkelit